Искусство и реальность.

   Каждый художник определяет для себя, в какой парадигме он будет находиться, как он будет  действовать своими художественными средствами. Возможно, что некоторые ничего для себя и не определяют, да и слово «парадигма» слышат впервые — просто они «творят» то, что продаётся, не задумываясь о глобальных вопросах и о назначении искусства….  Каждый, конечно, на словах хочет творить «высокое», но глубоко над чем-то размышлять и анализировать зачем? Для этого ведь есть философы, учёные, политики. Но проблема в том, что искусство  это не только область эстетики, и чтобы войти в поле Культуры только красоты и грамотного ремесла недостаточно.

   Жизнь, искусство, политика, реальность, симуляция, виртуальная реальность, экономика, политтехнологии и опять виртуальная реальность, симуляции…  Настоящее – мнимое, кажущееся – реальное… Итальянский художник, родоначальник «метафизической живописи» Джорджо Де Кирико в «Двойном сне» ставит проблему: на сколько подлинна сама реальность сознания, что такое наше сознание  и реально ли само картинное изображение? Манипулируя мнимостями внешнего мира, и поддаваясь другим манипуляциям, сознание фактически творит новые мнимости – мнимости сознания. Мир в представлении создателя «метафизической живописи» —  бесконечный калейдоскоп разнообразных видимостей, цепь взаимопорождающих иллюзий. И любые попытки прорвать эту цепь, обрести «зрелище жизни» оборачиваются двойным сном, или сном во сне. Он с программной ясностью утверждал, что восприятие сознанием художника реальности – полностью детерминировано, то есть предопределено традицией. Что же имел ввиду Де Кирико? То, что традиция – это застывшая история, устоявшиеся правила и каноны, которые сковывают художника своими нормами и догматами? Или, что видимая реальность только в нашем «спящем» воображении, которое находится в анабиозе? А кто и что, какие обстоятельства погрузили человека в это состояние, что мешает нам более полно воспринимать реальность? Мы видим, что отец «метафизической живописи» рефлексировал на  окружающую действительность и хотел понять свою роль, свою ответственность перед тем временем, культурой и перед обществом.

   Философ Герберт Маркузе рассматривал искусство как индикатор, как чувствительный резонатор, реагирующий на глубинные, ещё только зарождающиеся процессы в обществе. По его мнению, искусство – это вызов реальной жизни, своего рода обещание освобождения. Оно не только несёт в себе память прошлого, культурный опыт предшественников, но и стремится «создать образы возможного другого мира».

   У американского писателя Курта Воннегута есть «теория канарейки», суть которой в том, что писатель на этой планете похож на канарейку в шахте. Эту певчую птичку, в старину шахтёры брали с собой под землю, для того, чтобы она подавала им сигнал тревоги. Она очень чувствительна к малейшим изменениям окружающей среды и намного раньше людей чувствовала движение породы, грозящее обвалом, или опасное  повышение концентрации газов, прекращала щебетать и начинала метаться в клетке, тем самым подавая сигнал тревоги. Воннегут, как писатель, говорил это, прежде всего, о деятелях литературы, но я думаю,  что и каждый художник, ответственный перед собой, обществом и нашим будущим, должен также рефлексировать на опасности грозящие человечеству, как и писатели. Они первые должны «метаться в клетке», предупреждая остальных о надвигающейся беде. Только в отличие от природных катаклизмов, опасные для людей тенденции в обществе можно предотвратить, если и писатели, режиссёры и художники с поэтами, вовремя это заметят и подадут сигнал в своих произведениях. А общество должным образом отреагирует и не проявит беспечности. Курт Воннегут также говорил, что «У писателей должна быть вера в счастье человечества, эта робкая, солнечная мечта, эта утопия»…  

   Конечно, здесь речь не идёт о том, чтобы всё искусство превратилось в жанр плаката, а литература и кино в призывы и агитки. Тонко переданная мысль и ненавязчиво заложенная мораль в произведении искусства, иногда, действует сильнее на сознание, чем лозунги. Искусство, на мой взгляд, никогда не должно выходить из поля эстетики, даже отражая ужасное и безобразное, необходимо наполнять это гармонией, оставляя «отдушины», через которые всё равно виден свет и проходят лучи света. «Концептуальный» уход от эстетики и гармонии деструктивен, это преднамеренное разрушение устоев общества, психики и мировоззренческих основ человека. Элита всегда хотела дистанцироваться от остальных слоёв общества и иметь свой, не доступный остальным мир знаков, символов и кодов. Не доступный остальным мир не только по финансовым причинам, но и по пониманию. Реалистическое искусство предыдущих веков было наполнено метафорами, семиотическими загадками, это были культурологические ребусы, доставляющие удовольствие понимающему зрителю не только профессиональностью и мастерством исполнения, но и своей интеллектуальной наполненностью и зашифрованностью. Но реализм из элитарного искусства, в ХХ веке превратился в искусство масс — его начали использовать в своей пропаганде тоталитарные режимы. Тогда появились нонконформисты, не желающие использовать техники и художественный язык самовыражения, используемый господствующими порядками и нравами. Начались поиски отрыва от такого контекста, появилось множество абстрактных и концептуальных течений, которые быстро были поддержаны арт рынком и финансовой мировой элитой. Это положило начало созданию виртуальной реальности и мнимых ценностей.

   Искусство должно быть многообразным и многогранным, оно имеет множество видов и жанров, множество направлений, и это множество множится дальше, следуя за усложняющейся реальностью современного мира. И значение искусства, соответственно, расширяется.

 

Паради́гма (от греч. παράδειγμα, «пример, модель, образец») — совокупность фундаментальных научных установок, представлений и терминов, принимаемая и разделяемая научным сообществом и объединяющая большинство его членов. Обеспечивает преемственность развития науки и научного творчества.

Детерминация (лат. determinatio — предел, заключение, определение) в широком смысле — определение перспективы.

Анабио́з (от др.-греч. ἀνα-βίωσις) — временное замедление или прекращение жизненных процессов в организме под воздействием внешних или внутренних факторов. При этом дыхание, сердцебиение и другие жизненные процессы замедленны настолько, что могут быть обнаружены только с помощью специальной аппаратуры.

Этот термин был предложен в 1873 году немецким учёным Вильгельмом Прейером в его сводке по исследованию феномена временного прекращения жизнедеятельности.

Метафи́зика (от др.-греч. τὰ μετὰ τὰ φυσικά — «то, что после физики»[1]) — раздел философии, занимающийся исследованиями первоначальной природы реальности, мира и бытия как такового.

Нонконформи́зм (от лат. non — «не» и поздне лат. conformis — «подобный», «сообразный») — стремление индивида придерживаться и отстаивать установки, мнения, результаты восприятия, поведение и так далее, прямо противоречащие тем, которые господствуют в данном обществе или группе.

 

Art and reality.

   Each artist determines for himself which paradigm he will be, how it will act in its art. It is possible that some do for themselves and do not define, and the word «paradigm» was first heard — they just «do» what is sold without worrying about global issues and about the purpose of art…. Each, of course, on the words he wants to make a «high», but down on something to ponder and analyze why? For this there are philosophers, scientists, and politicians. But the problem is that art is not only aesthetics, and to enter in the field of Culture, only beauty and good craft is not enough.

   Life, art, politics, reality, simulation, virtual reality, Economics, political strategies and once again virtual reality, simulation, Real – imaginary, apparent – real… Italian painter, founder of «metaphysical painting» of Giorgio De Chirico in «Double dream» poses the problem: what is the true reality of consciousness, what is our consciousness and the real picture itself the picture? By manipulating the imaginary external world, and succumbing to other manipulations, consciousness actually creates new imaginary – the imaginary of consciousness. The world in view of the Creator of «metaphysical painting» — an endless kaleidoscope of different appearances, the chain vzaimoporozhdeniya illusions. And any attempts to break this chain, to find the «spectacle of life» turn into a double dream, or a dream within a dream. It software clarity argued that the perception of the artist’s consciousness of reality is completely deterministic, that is, predetermined by tradition. What is meant by De Chirico? That tradition is frozen history, the established rules and canons which bind the artist its rules and dogmas? Or that the visible reality is only in our «sleep» imagination, which is in suspended animation? And who and what circumstances have immersed people in that state that prevents us from more fully perceiving reality? We see that the father «metaphysical painting» I reflect on the surrounding reality and wanted to understand its role, its responsibility to the culture and to society.

   The philosopher Herbert Marcuse regarded the art as an indicator of how sensitive the resonator, responsive to the depth, the more nascent processes in society. In his opinion, art is a call to real life, a kind of promise of liberation. It not only carries the memory of the past cultural experience of predecessors, but also strives «to create images of another world is possible».

   The American writer Kurt Vonnegut is «the theory of the Canaries», the essence of which is that the writer on this planet like a Canary in the mine. This is a songbird in the old days the miners took with them into the earth, in order to give them the alarm. She is very sensitive to the slightest changes in the environment long before people felt the movement of rock, threatening to collapse, or a dangerous increase in the concentration of gases has ceased to Twitter, and started to rush in the cell, thereby giving an alarm. Vonnegut, as a writer, talking is primarily about literature, but I think that each artist responsible to himself, society and our future, must also reflect on the dangers threatening mankind, and writers. They first have to «rush in a cage», warning the others of impending trouble. But unlike natural disasters, are dangerous to humans trends in society can be prevented, if the writers, Directors and artists with poets, in time it will notice and send a signal in his works. And society would respond and do not show carelessness. Kurt Vonnegut also said that «the writers must have faith in the happiness of mankind, the timid, solar dream, this utopia»…

   Of course, here we are not talking about the fact that all the art has turned to the genre of the poster, and literature and cinema in the calls and agitation. Subtly convey the idea and gently laid the morality of a work of art, sometimes, is stronger in consciousness than slogans. Art, in my opinion, should never come out of the field of aesthetics, reflecting even the terrible and ugly, you need to fill it with harmony, leaving the «vents» through which still shows the light and pass the light rays. «Conceptual» care of the aesthetics and harmony of the destructive is the deliberate destruction of the foundations of society, psyche and world-view bases of a person. The elite always wanted to distance themselves from other layers of society and have, not available to the rest of the world of signs, symbols and codes. Not available rest of world not only for financial reasons, but also for understanding. Realistic art of previous centuries was filled with metaphors, semiotic mysteries, it was a cultural puzzles to delight the viewer understand not only the professionalism and craftsmanship, but also for its intellectual content and zashifrovannoe. But the realism of elitist art in the twentieth century has evolved into an art of the masses — he began to use in their propaganda, totalitarian regimes. Then came the nonconformists who do not want to use technology and artistic language of expression used by mainstream practices and mores. The search began departing from this context, a lot of abstract and conceptual movements, which was quickly supported by the art market and the financial world’s elite. This marked the beginning of the creation of virtual reality and imaginary values.

   Art should be diverse and multifaceted, it has many types and genres, many directions, and this set is multiplied further following the increasingly complicated reality of the modern world. And the value of art, respectively, extends.

 

   Paradigm (from the Greek. παράδειγμα, «example, model, pattern») — a set of fundamental scientific attitudes, the concepts and terms adopted and shared by the scientific community, which unites a majority of its members. Ensures continuity of the development of science and scientific creativity.

   Determination of the (lat. determinatio is a limit, conclusion, definition) in a broad sense — definition of perspective.

   Suspended animation (from al-Greek. ἀνα-βίωσις) is a temporary slowdown or cessation of vital processes in the organism under the influence of external or internal factors. The breathing, heartbeat and other vital processes are slowed down so that they can be detected only using special equipment.

   This term was coined in 1873 a German scientist Wilhelm Prayera in his summary study of the phenomenon of temporary cessation of vital functions.

   Metaphysics (from al-Greek. τὰ μετὰ τὰ φυσικά — «that after physics»[1]) is a branch of philosophy dealing with the initial studies of the nature of reality, the world and existence as such.

   Nonconformity (from lat. non — «not» and late Latin. conformis — «similar», «consistent») — the desire of the individual to adhere to and defend the installation, opinions, findings, perceptions, behaviour and so on, directly contrary to those that prevail in a given society or group.Art and reality.

   Each artist determines for himself which paradigm he will be, how it will act in its art. It is possible that some do for themselves and do not define, and the word «paradigm» was first heard — they just «do» what is sold without worrying about global issues and about the purpose of art…. Each, of course, on the words he wants to make a «high», but down on something to ponder and analyze why? For this there are philosophers, scientists, and politicians. But the problem is that art is not only aesthetics, and to enter in the field of Culture, only beauty and good craft is not enough.

   Life, art, politics, reality, simulation, virtual reality, Economics, political strategies and once again virtual reality, simulation, Real – imaginary, apparent – real… Italian painter, founder of «metaphysical painting» of Giorgio De Chirico in «Double dream» poses the problem: what is the true reality of consciousness, what is our consciousness and the real picture itself the picture? By manipulating the imaginary external world, and succumbing to other manipulations, consciousness actually creates new imaginary – the imaginary of consciousness. The world in view of the Creator of «metaphysical painting» — an endless kaleidoscope of different appearances, the chain vzaimoporozhdeniya illusions. And any attempts to break this chain, to find the «spectacle of life» turn into a double dream, or a dream within a dream. It software clarity argued that the perception of the artist’s consciousness of reality is completely deterministic, that is, predetermined by tradition. What is meant by De Chirico? That tradition is frozen history, the established rules and canons which bind the artist its rules and dogmas? Or that the visible reality is only in our «sleep» imagination, which is in suspended animation? And who and what circumstances have immersed people in that state that prevents us from more fully perceiving reality? We see that the father «metaphysical painting» I reflect on the surrounding reality and wanted to understand its role, its responsibility to the culture and to society.

   The philosopher Herbert Marcuse regarded the art as an indicator of how sensitive the resonator, responsive to the depth, the more nascent processes in society. In his opinion, art is a call to real life, a kind of promise of liberation. It not only carries the memory of the past cultural experience of predecessors, but also strives «to create images of another world is possible».

   The American writer Kurt Vonnegut is «the theory of the Canaries», the essence of which is that the writer on this planet like a Canary in the mine. This is a songbird in the old days the miners took with them into the earth, in order to give them the alarm. She is very sensitive to the slightest changes in the environment long before people felt the movement of rock, threatening to collapse, or a dangerous increase in the concentration of gases has ceased to Twitter, and started to rush in the cell, thereby giving an alarm. Vonnegut, as a writer, talking is primarily about literature, but I think that each artist responsible to himself, society and our future, must also reflect on the dangers threatening mankind, and writers. They first have to «rush in a cage», warning the others of impending trouble. But unlike natural disasters, are dangerous to humans trends in society can be prevented, if the writers, Directors and artists with poets, in time it will notice and send a signal in his works. And society would respond and do not show carelessness. Kurt Vonnegut also said that «the writers must have faith in the happiness of mankind, the timid, solar dream, this utopia»…

   Of course, here we are not talking about the fact that all the art has turned to the genre of the poster, and literature and cinema in the calls and agitation. Subtly convey the idea and gently laid the morality of a work of art, sometimes, is stronger in consciousness than slogans. Art, in my opinion, should never come out of the field of aesthetics, reflecting even the terrible and ugly, you need to fill it with harmony, leaving the «vents» through which still shows the light and pass the light rays. «Conceptual» care of the aesthetics and harmony of the destructive is the deliberate destruction of the foundations of society, psyche and world-view bases of a person. The elite always wanted to distance themselves from other layers of society and have, not available to the rest of the world of signs, symbols and codes. Not available rest of world not only for financial reasons, but also for understanding. Realistic art of previous centuries was filled with metaphors, semiotic mysteries, it was a cultural puzzles to delight the viewer understand not only the professionalism and craftsmanship, but also for its intellectual content and zashifrovannoe. But the realism of elitist art in the twentieth century has evolved into an art of the masses — he began to use in their propaganda, totalitarian regimes. Then came the nonconformists who do not want to use technology and artistic language of expression used by mainstream practices and mores. The search began departing from this context, a lot of abstract and conceptual movements, which was quickly supported by the art market and the financial world’s elite. This marked the beginning of the creation of virtual reality and imaginary values.

   Art should be diverse and multifaceted, it has many types and genres, many directions, and this set is multiplied further following the increasingly complicated reality of the modern world. And the value of art, respectively, extends.

   Paradigm (from the Greek. παράδειγμα, «example, model, pattern») — a set of fundamental scientific attitudes, the concepts and terms adopted and shared by the scientific community, which unites a majority of its members. Ensures continuity of the development of science and scientific creativity.

   Determination of the (lat. determinatio is a limit, conclusion, definition) in a broad sense — definition of perspective.

   Suspended animation (from al-Greek. ἀνα-βίωσις) is a temporary slowdown or cessation of vital processes in the organism under the influence of external or internal factors. The breathing, heartbeat and other vital processes are slowed down so that they can be detected only using special equipment.

   This term was coined in 1873 a German scientist Wilhelm Prayera in his summary study of the phenomenon of temporary cessation of vital functions.

   Metaphysics (from al-Greek. τὰ μετὰ τὰ φυσικά — «that after physics»[1]) is a branch of philosophy dealing with the initial studies of the nature of reality, the world and existence as such.

   Nonconformity (from lat. non — «not» and late Latin. conformis — «similar», «consistent») — the desire of the individual to adhere to and defend the installation, opinions, findings, perceptions, behaviour and so on, directly contrary to those that prevail in a given society or group.